Jediný způsob spojování kovů existující po staletí byl
hrubý kovářský způsob, prováděný v kovárnách, kdy se na
dva zahřáté kusy kovu tlouklo kladivem tak dlouho dokud se
nespojily. Před rokem 1900 došlo k objevu tří nových
způsobů spojování kovů. Obloukové sváření a odporové
sváření byly vyvinuty kolem roku 1880 a o několik roků
později byly uvwdeny do praxe. Kyslíkoacetylenové sváření
se vyvinulo ve stejné době a bylo poprvé průmyslově použito
začátkem 20. Století.
Nikdo přesně neví, kdy se člověk naučil používat
kovářský způsob sváření. Nářadí ze železa a oceli
může odolávat korozi asi 100 let, takže zůstává jen velmi
málo přímých důkazů o tomto způsobu spojování kovů.
Práce se železem, kalení oceli, umění, jež se vyvíjelo
staletí, se praktikovalo již před 3000 lety v Řecku.
Primitivní kmeny různých kontinentů, bez možnosti
komunikace, vyvinuly stejné merodytavení kovů a jejich
tvarování. Principy sváření byly objeveny, ztraceny a opět
objeveny obyvateli různých zemí ve starověku.
V době renesance byli řemeslníci velmi zruční v kovářském
způsobu sváření kovů. Části, které se měly spojovat,
byly tvarovány a pak zahřívány ve výhni či v peci před
tím, než byly k sobě stloukány nebo lisovány. Práce
Vannoccio Beringuccia PYROTECHNIA, vydaná v Benátkách v r.
1540, se zmiňuje o takovémto způsobu spojování kovů.
Ještě o několik století později zůstával obyčejný oheň
stále hlavním zdrojem tepla při sváření.
Potulný dráteník, často vídaná postava na prašných
silnicích vankova, sebou vozil malou výheň na drevěné uhlí,
aby mohl zahřívat železo, s kterým chtěl pracovat. V této
době, řemeslníci zabývající se cínováním a jinými
pracemi s kovem, již využívali teplo hořícího plynu k
pájení kovů.
Kovářský způsob sváření kovů se později vyvinul na
uznávaný způsob spojování kovů. Nicméně, spojování
velkých těžkých kusů vyžadovalo mnoho zručnosti a úsilí.
Když byly dva kusy materiálu dost horké, byly spojovány
dohromady tímto kovářským způsobem sváření, za pomoci
různých prostředků. Konce předmětů byly stloukány kladivy
a při tom byla jejich teplota stále udržována. Potom byl
pracovní kus vytažen z ohně a dokončen na kovadlině. Tento
způsob sváření se v omezné míře praktikuje ještě dnes.
Ze tří nových způsobů sváření vyvinutých před
začátkem 20. století, se nejvíce rozšířil obloukový
způsob sváření. Existují důkazy, že profesor G.
Lichtenberg snad spojoval kovy elektrickou fuzí, v Německu,
již v r. 1782, ale většína odborníků se kloní k názoru,
že elektrické sváření obloukem objevil Sir Humphrey Davy v
r. 1801. Davy zjistil, že oblouk může vzniknout u
elektrického obvodu s vysokým napětím, přiblížením dvou
vodičů k sobě. Tento oblouk vydávající jasné světlo a
značné teplo, může být zapálen a udržován dle potřeby a
jeho délka a intenzita se dá měnit v mezích určených
napětím el. obvodu a druhem použitých vodičů. Davy
předvedl tento oblouk v Royal Institute of England v r. 1808,
kde jeho objev vzbudil velký zájem. Pomnoho let se zdálo, že
nedojde praktického poižití a zůstane jen vědeckou hračkou.
Termín “oblouk” Davy použil až o 20 let později.
První člověk, o kterém se ví, že používal elektrický
oblouk ke spojování kovů, byl Angličan jménem Wilde. Kolem
roku 1860 spojil tímto způsobem malé kusy železa a v r. 1865
mu byl udělen patent, první patent vztahující se na
elektrické sváření.
Přesto zůstal elektrický oblouk až do roku 1881, kdy byly
zavedeny pouliční uhlíkové lampy, spíše předmětem
vědeckého zájmu.Brzy potom se v Anglii objevily elektrické
pece. Jedna z prvních byla instalovaná v r. 1886 a sloužila na
výrobu hliníkových slitin. Tato aplikace elektrického oblouku
byla důležitým krokem v počátečním vývoji průmyslu
hliníku.
Pravděpodobně prvním pokusem využít intenzivní teplo
oblouku uhlíku ke sváření, byl pokus Augusta de Meritens v r.
1881. Ten použil uhlíkovou elektrodu k obloukovému sváření
desek akumulátorové baterie. Při tomto pokusu De Meritens
spojil pracovní kus s kladným pólem zdroje proudu a uhlíkovou
tyč připojil na záporný pól takovým způsobem, aby mohla
být vzdálenost mezi tyčí a deskou řízena.Určitá část
vyvinutého tepla byla pohlcena okolní atmosférou, ale dost
tepla se dostalo na desku, aby mohlo dojít ke spojení
svářených předmětů. Při dalších pokusech s obloukovým
svářením se používaly uhlíkové elektrody, uspořádané
podobně jako elektrody v obloukové lampě. Teplo oblouku se
přivedlo na pracovní kus pomocí magnetického pole nebo
pomocí proudu stlačeného vzduchu.
Dva další vědci, Nikolas de Benardos a Stanislav Olszewski se
začali zajímat o Meritensův způsob a prováděli s nim
různé pokusy. V r. 1885 jim byl vydán britský patent na
sváření s použitím uhlíkových elektrod. Benardos byl Rus a
snažil se již ve své mateřské zemi získat patent na tento
způsob sváření. Ve své žádosti popisoval proces, kde byl
pracovní kus spojen se záporným pólem a uhlíková tyč byla
připojena na kladný pól stejnosměrného proudu. Tyč nebyla
připevněna jako u způsobu De Meritense, ale byla vybavena
rukojetí, takže se dala ovládat. Tento proces byl patentován
v r. 1887. Benardos byl tedy prvním držitelem patentu na
sváření elektrickým obloukem.
Benardosův způsob obloukového sváření uhlíkovou elektrodou
byl v Anglii v omezené míře používán, brzy po tom co byl
vyvinut. V r. 1887 se používal v jedné dílně v Anglii k
výrobě nádrží, sudů a k výrobě zahradního železného
nábytku. Kolem roku 1890 další anglická dílna začala
svářet ocelové trouby až do průměru 1 angl. stopy. Ve
Spojených státech založila společnost The Baldvin Locomotive
Works v r. 1892 dílnu, kde se obloukové sváření uhlíkovou
elektrodou používalo na údržbu lokomotiv. Všeobecně
řečeno, přijetí tohoto způsobu do praxe bylo ale pomalé,
protože pracovní postup tehdy prováděný zanášel do
svarového kovu částice uhlíku.Jejich vlivem byl svar tvrdý a
křehký.
V prvních začátcích obloukového sváření byly používány
jako zdroj proudu akumulátorové baterie. Napětí se řídilo
počtem článků umístěných v serii. Proud se řídil počtem
článků zapojených paralelně a serií odporů. Baterie se
udržovaly nabité pomocí generátorů nebo dynam, které byly
poháněné parním strojem nebo vodním kolem.
Dva roky potom, cobyl Bernadosovi udělen patent, další Rus,
N.G. Slavianof, objevil způsob, jak nahradit uhlíkovou
elektrodu kovovou tyčí.Po zapálení oblouku se tyč postupně
odtavovala a přidávala roztavený kov do svaru. Ve stejném
roce, v r. 1889, aniž by věděl o práci Slavianoffa, byl
Charlesu Coffinovi udělen patent za podobný proces sváření
el. obloukem kovovou elektrodou. (Coffin se později stal
presidentem General Electric Company).
Tento způsob sváření el. obloukem kovovou elektrodou,
simultánně vyvinutý Coffinem a Slavianoffem, znamenal
obrovský krok kupředu, protože kovová elektroda nejen
dodávala teplo potřebné k odtavení, ale také dodávala
nezbytný přídavný plnící kov do svářeného spoje. U
procesu obloukového sváření uhlíkovou elektrodou, byl
plnící kov dodáván z nadbytečného kovu podél svarové
linie nebo kovovou tyčí drženou rukou svářeče. Navzdory
pokroku, kterým byl způsob sváření el. obloukem kovovou
elektrodou, komerční využití bylo pomalé, protože nebyly
ještě k dispozici spolehlivé kovové elektrody.
Komerční využití sváření el. obloukem kovovou elektrodou
přichází do USA.
Dva němečtí svářeči, kteří se již v Evropě seznámili s
praxí obloukového sváření kovovou elektrodou, přišli v r.
1907 do Spojených států. Zde založili společnost Siemund
Wienzell Electric Company a nechali si patentovat metodu
obloukového sváření kovovou elektrodou. Brzo potom začal ve
Spojených státech pracovat další německý koncern Enderlein
Electric Welding Company. Došlo k nějakým intrikám a říká
se, že firma Enderlein nabídla firmě Siemund-Wienzell
zajištění platnosti patentu tím, že ho napadla. Pak se na
týden stáhla do defenzivy, když byla firmou Siemund- Wienzell
zažalována. Bylo to vlastně tak, že obě firmy se dělily o
patentové právo. Firma Siemund Wienzell ale odmítla návrh.
Když firma Enderlein začala tento proces používat, byla
rychle zažalována.
V této soudní při oba držitelé patentu ztrnuli oněměním,
když firma Enderlein ukázala kopii knihy “Mechanics
Handbook”, vydanou v r. 1888 v Anglii. V této příručce byl
dřevoryt ukazující dílnu, nepochybně používající
sváření kovů obloukem kovovou elektrodou. Datum vydání
této knihy předcházelo datum patentů zmíněných dvou firem.
Toto odhalení vrhlo pochybnost na platnost jakýchkoli patentů,
týkajících se tohoto způsobu sváření a tak otevřelo cestu
sváření el. obloukem kovovou elektrodou v USA.
Do roku 1917 vznikly v USA čtyři dobře zavedené firmy,
zabývající se obloukovým svářením kovovou elektrodou.
Jedna z těchto firem je The Lincoln Electric Company, která je
dnes největším výrobcem zařízení na sváření el.
obloukem na světě. Firma Lincoln začala experimentovat se
svářením v r. 1902 a své první stroje uvedla do prodeje v r.
1912.
Již při začátcích sváření el. obloukem kovovou
elektrodou bylo zřejmé, že limitujícím faktorem je
elektroda. První elektrody byly holé dráty z norské nebo
švédské oceli. Jimi provedené svary byly křehké a nevalné
kvality. Oblouk často přehřál svarový kov a kov nanesený
elektrodou byl křehký v důsledku reakce se vzduchem. Ve snaze
čelit těmto potížím, vývojoví pracovníci vyvinuli
elektrody lehce potažené různými organickými nebo
minerálními látkami. Oscar Kjellborg ze Švédska, který v r.
1907 obdržel patent, je jedním z průkopníků opláštěné
elektrody.
Nicméně opláštění nebo obaly elektrody, vyvinuté v té
době, přispívaly spíše ke stabilizaci oblouku, než aby
čistily nebo chránily svarový kov. Teprve v r. 1912
Strohmenger obdržel Patent Spojených států za silně
opláštěnou elektrodu. Byla to elektroda schopná produkovat
svarový kov s dobrými mechanickými vlastnostmi . Přesto si
první elektrody s opláštěním získávaly přívržence
pomalu, vzhledem k jejich ceně. Proces spojený s opláštěním
takové elektrody vyžadoval nákladné výrobní operace,
včetně aplikace asbestového obalu, jemného hliníkového
drátu a jiných materiálů.
K rozmachu sváření došlo během I. Světové války.
Náhlá potřeba velkého množství dopravních lodí přispěla
k rozmachu sváření. Na začátku války se lodě stavěly
poměrně pomalým způsobem, nýtováním. Vládní
představitelé si uvědomili, že je potřebí rychlejších
výrobních metod a tak byla založena společnost ke zlepšení
způsobu stavby lodí, “Emergency Fleet Corporation”.
Profesor Comfort Adams z Harvardu byl požádán, aby ustanovil
výbor k prošetření tohoto problému a v červenci 1917 se
konala první schůze tohoto výboru.
Mnoho členů tohoto výboru zastávalo názor, že klíčem ke
zvýšené výrobě je odporové sváření , způsob, který byl
vynalezen v r. 1886 profesorem Elihu Thomsonem, který byl
členem tohoto výboru. Aby shromáždil potřebné informace,
tento výbor navštívil Anglii, kde stavitelé lodí používali
v určité míře také sváření. Tam komise zjistila, že to
je obloukové sváření a ne odporové, které Britové
používají. Anglie byla donucena nadostatkem plynu omezit
sváření plynem a používala obloukové sváření elektrodami
holými i opláštěnými k výrobě bomb, min a torpéd.
Britové již postoupili tak daleko, že začali stavět loď,
jejíž trup byl celý vyroben svářením.
Američané se vrátili domů jako propagátoři obloukového
sváření. Podporovatelé odporového sváření a sváření
plynem neakceptovali zjištění tohoto výboru a následné
debaty zdůrazňovaly relativní výhody uhlíkových a kovových
elektrod, opláštěných a holých elektrod a stejnosměrného i
střídavého proudu.
Během těchto diskuzí, dramatická událost , ke které došlo
zdůraznila přednosti obloukového sváření. Německé lodě
internované v New York Harbor od vypuknutí války, byly svými
posádkami silně poškozené, aby nemohly být použity silami
spojenců ve válce proti Německu. Poškození bylo tak velké,
že bylo zcela jasné, že jedině nový revoluční způsob
opravy může uvést tyto lodě do provozu. Válečné
námořnictvo povolalo experty na sváření a ti doporučili,
aby se oprava lodí provedla obloukovým svářením. Větší
část poškozených lodí byla takto opravena a lodě se rychle
vrátily do provozu. Tak byla zcela jasně prokázána schopnost
tohoto způsobu sváření.
V Evropě byly v té době také uvedeny do provozu
celosvařované lodě. Také Britové spustili na moře v r. 1920
svoji celosvařovanou loď Fulagar. Tak se stalo obloukové
sváření akceptovaným způsobem sváření při stavbě lodí.
K první aplikaci obloukového sváření v leteckém průnyslu
došlo během I. Světové války. Anthony Fokker, holandský
výrobce letadel, používal tohoto způsobu sváření k
výrobě trupů některých německých stíhacích letadel.
V poválečných letech se obloukové sváření příliš
nevyvíjelo. V r. 1919 byl udělen patent za papírem pokrytou
elektrodu, která na svarovém spoji nenechávala žádnou
strusku a produkovala houževnatý svar s dobrou tvárností.
Tato svářecí elektroda se používala v r. 1925 k výrobě
těžkých tlakových nádob pro rafinerie nafty. V r. 1923 byl
postaven v Torontu, v Kanadě, 500 stop dlouhý celosvařovaný
most o třech obloucích. Asi v této době začali výrobci
značnou měrou používat obloukové sváření při stavbě
uskladňovacích nádrží na topný olej, benzin a destiláty
ropy. První praktický příklad použití tohoto způsobu
sváření o velkém rozměru, byl vodojem na 1 milion galonů o
výšce 127 stop.
V r. 1928 byla postavena ocelová konstrukce pro Upper Carnegie
Building v Clevelandu, stát Ohio, kde se použilo obloukové
sváření za společného úsilí dvou společností, The Austin
Company a The Lincoln Electric Company. Výstavba této budovy
přinesla několik pokrokových prvků do techniky konstrukcí.
Žádné spojovací desky nebyly v místech průsečíků
nosníků použity, jak je to nutné u nýtovaných konstrukcí.
Protože se použily příhradové nosníky z profilů
I,potrubní systémy se mohly schovat do podlah jednotlivých
pater. Budova měla rozměry 60 stop x 119 stop a měla čtyři
podlaží. Odhaduje se,že použitých 115 tun oceli je
množství asi o 15 % nižší, než množství oceli, která by
se spotřebovala u klasické nýtované konstrukce. Faktorem,
který přispěl k této úspoře bylo použití spojitých
nosníků, takže bylo možno použít lehčí nosníky a sloupy,
aniž by to bylo na újmu pevnosti a tuhosti konstrukce.
Kolem roku 1920 výrobci začali používat obloukové sváření
také při výrobě zařízení vyrobených z plechu, jako např.
dmychadla, vzduchovody, skříně strojů a základové desky
obráběcích strojů. V předtuše velkých možností
uplatnění tohoto svářecího procesu, začali uživatelé
tohoto způsobu sváření propagovat konverzi litinových dílů
na díly svařované. V r. 1927 metoda průtlačného lisování
aplikovatelná na opláštění kovového jádra elektrod,
značně snížila cenu této elektrody. Tyto elektrody se
sníženou cenou se ukázaly být významným mezníkem,
zasahujícím pozitivně do sváření el. obloukem. Průtlačný
způsob lisování dovoloval změnu ve složení opláštění
elektrod, za účelem dosažení žádoucí provozní
charakteristiky a umožňoval tak vyhovět specifickým
požadavkům pro určité použití. Elektroda s ochranou
oblouku, se svými deoxidačními a ochrannými plyny a struskou,
se tak stala uskutečnitelnou.
Aplikace obloukového sváření po r. 1929 rychle rostla a na
začátku II. Světové války se tento proces stal dominantním
procesem sváření.
Před r. 1929 bylo největším dílem, kde bylo použito
sváření, 90 mil dlouhé potrubí o průměru 5 stop, pro
dopravu vody, do měst východně od San Francisco Bay. Bylo
odhadnuto, že kdyby bylo použito nýtování, uniklo by
netěsnostmi takové množství vody, že by stačilo k
zásobování města o 10000 obyvatelích. Úniky vody po
provedeném sváření, byly u tohoto projektu minimální.
Kolem roku 1930 se stalo sváření velmi důležitým procesem
při stavbě lodí. Válečné námořnictvo USA, které značně
přispělo k výzkumu sváření, se obrátilo k tomuto způsobu
z praktických důvodů, po Londýnské námořní smlouvě z
roku 1930. Tato smlouva uvalila omezení na hrubou tonáž
vojenského námořnictva hlavních světových mocností.
Vojenské námořnictvo USA v tom spatřovalo výhodu, protože
svářením se dala váha snížit a mohla se zvýšit palebná
síla. Z toho důvodu Němci užívali sváření u malých
bitevních lodí, z nichž tři byly spuštěny na moře mezi r.
1931 až 1934. Pancéřové plechy se těžko svářely a Němci
vyvinuli způsob jak to dělat.
V r. 1930 byla v Charlestonu, v Jižní Karolině, postavena
první celosvařovaná obchodní loď. Tato loď byla
předchůdcem tisíců celosvařovaných lodí, které byly
během II. Světové války postaveny. Také armáda Spojených
států se začala ve 30. letech našeho století zajímat o
sváření a velké množství armádní výzbroje bylo
překonstruováno na výrobu svářením.
Kolem r. 1935 byly k dispozici zdokonalené svářečky na
střídavý proud. Tyto svářečky měly určité výhody, ale
ukázalo se, že oblouk střídavého proudu je těžko
řiditelný. Aby překonali tyto těžkosti, výrobci elektrod
vyvinuli opláštění, které se snadněji ionizovalo a
stabilizovalo tak oblouk. Během tohoto desetiletí se začala
také v kovoprůmyslu více používat nerezová ocel. Tyto
materiály se nesnadno svářely, protože vodík obsažený v
opláštění elektrody způsoboval porozitu svaru. Bylo tedy
vyvinuto opláštění s nízkým obsahem vodíku. Kolem r. 1940
bylo objeveno, že tyto elektrody jsou dobré pro sváření
pancéřových plechů. Aby se zlepšila kvalita svarů
pancéřových plechů, začalo se na elektrody z nízkolegované
oceli aplikovat nerezové opláštění.
Kolem r. 1930 bylo učiněno bezpočet pokusů přinést do
obloukového sváření s ochrannou atmosférou určitý stupeň
mechanizace. První pokusy s automatickým svářením byly
prováděny s kontinuálně podávaným holým drátem, kde
nebyla žádná jiná ochrana, než slabá vrstva struskového
tavidla. Ochrana u automatického obloukového sváření
uhlíkovou elektrodou byla prováděna podáváním papírového
pásu impregnovaného tavidlem, blízko oblouku, při postupu
oblouku svarovým švem. V r. 1932 byla zavedena další inovace.
Před uhlíkovou elektrodu byla pokládána na svarový šev
silná vrstva tavidla. Teplo oblouku roztavilo tavidlo na
strusku, která ochránila svar. Vývoj se ukázal úspěšným a
tlakové potrubí pro projekt TVA a vodovodní potrubí pro Los
Angeles Authority byly svařeny tímto způsobem.
Použití zrnitého tavidla při kontinuálně podávané holé
ocelové elektrodě vedlo v r. 1935 k vyvinutí sváření pod
tavidlem, způsob, který našel uplatnění při stavbě lodí a
výrobě potrubí. V r. 1936 byl tímto způsobem vyroben tankér
o délce 521 stop. Kolem r. 1940 byl tento způsob již
používán, ale nejdříve našel praktické uplatnění u
ocelových plechů o síle Ľ palce. Kolem r. 1942 byl tento
proces ještě zlepšen pro sváření plechů o síle 3/32” a
tak se stal uskutečnitelným pro všeobecné použití , také i
v automobilovém průmyslu.
V ruce držené poloautomatické svářecí pistole byly
vyvinuté pro sváření pod tavidlem v r. 1946. Napětí a proud
se řídily automaticky a svar byl kvalitní, pravidelný a
výsledky, i když práce byla prováděná různými svářeči,
se od sebe příliš nelišily. V r. 1948 bylo zavedeno
víceobloukové sváření, původně pro výrobu trubek o síle
stěny Ľ”-1/2” o průměrech 18”-36.” Následující
zlepšení u sváření pod tavidlem se týkalo hlavně
zlepšeného tavidla, důmyslnějšího svařovacího vybavení a
zlepšení řízení tohoto procesu.
Jeden problém, který stále odolával řešení, bylo
spojování reaktivních kovů,hliníku a hořčíku. Ani proces
sváření pod tavidlem, ani sváření elektrodou s
opláštěním, neposkytl dostatek ochranné atmosféry těmto
kovům, před kontaminací okolní atmosférou. Aby překonali
tyto potíže, začali inženýři specializijící se na
sváření, používat inertní plyny v lahvích, jako ochranné
plyny, již kolem r. 1930. Později došlo k dalším
úspěšným pokusům u sváření v ochranné atmosféře plynu,
bylo to v leteckém průmyslu a používal se již zdroj
sváření na stejnosměrný proud. Byla to reakce na specifickou
potřebu sváření hořčíku v tomto průmyslovém odvětví.
U tohoto způsobu sváření v ochranné atmosféře bylo
použito wolframové elektrody a jako ochranný plyn bylo
použito helia. Tento způsob sváření je znám jako sváření
TIG (tungsten inert-gas process),neboli sváření wolframovou
elektrodou v ochranné atmosféře helia, jako netečného plynu.
Původně se používal stejnosměrný proud a elektroda s
plusovou polaritou. Brzy se ale zjistilo, že při použití
nízkého proudu, wolframová elektroda má sklon k
přehřívání a k přenášení částic wolframu do svaru.
Výzkumní pracovníci přišli na to, že se dá přehřívání
elektrody zabránit, použitím elektrody se zápornou polaritou.
Tato změna se ukázala úspěšná při sváření nerezové
oceli, ale stále ještě nebyla dostačující pro sváření
hliníku a hořčíku. Další vývoj bylo použití
střídavého proudu o vysoké frekvenci, položeného na
základní svářecí proud, za účelem stabilizace oblouku.
Tím se vyřešil problém, jak provést dobrý svar při
sváření hliníku nebo hořčíku.
V r. 1953 byl způsob sváření el. obloukem wolframovou
elektrodou modifikován, vedením oblouku skrz trysku a
výsledná metoda vešla ve známost, jako obloukové sváření
plazmou.
Sváření el. obloukem wolframovou elektrodou se ukázalo
neuspokojivé pro sváření silných, vysoce vodivých
materiálů, protože svářené kusy měly sklon se chovat jako
absorbér tepla. Aby se překonaly tyto potíže,byla tavící se
elektroda nahrazena netavící se wolframovou elektrodou. Tento
způsob, který vznikl v r. 1948, se stal známý jako sváření
kovovou elektrodou v ochranné atmosféře plynu nebo inertního
plynu, tzv. MIG welding. Tento způsob se stal úspěšným pro
sváření hliníku a byl později upraven pro sváření jiných
neželezných materiálů a nerezových a uhlíkových ocelí.
Studiem se později ukázalo, že stabilnější oblouk se může
získat použitím směsi plynů, místo jen čistého helia nebo
argonu.
V této době došlo k dalšímu důležitému vývoji v ručním
sváření elektrodou. V opláštění elektrody bylo použito
železného prášku. Pozitivním prvkem bylo rychlejší
nanášení svářecího kovu a tedy větší rychlost
sváření. Další výhodou bylo, že svářeč mohl elektrodu
jenom vést svarovým švem, aniž by se snažil ji držet v
určité vzdálenosti od svářeného předmětu. Nebylo tedy
třeba takové zručnosti svářeče a snadnější techniku se
mohli naučit i začátečníci. Nevýhodou železného prášku
v opláštění byly vysoké provozní náklady.
Přesto v r. 1953 pokroky v technologii výroby a konstrukci
elektrody znamenaly snížení nákladů, které umožnily
snížit cenu těchto elektrod. Používání elektrod
používajících železný prášek v opláštění se velmi
rozšířilo.
Když se kolem r. 1950 sváření GMA a GTA staly již
rozšířenými způsoby sváření kovů, uživatelé zjistili,
že ochranné plyny založené na argonu nebo heliu, jsou
příliš drahé. Aby snížili tyto náklady, výzkumní
pracovníci se vrátili k jednomu z prvních objevů obloukového
sváření a použili jako ochranného plynu kysličník
uhličitý. John. C. Lincoln, zakladatel společnosti Lincoln
Electric Company žádal o patent založený na tomto principu
již v r. 1918. Použitím kysličníku uhličitého jako
ochranného plynu a modernější výbavy při sváření oceli,
vedlo ke snížení nákladů na sváření. Toho se uchopily
automobilové závody a jiné kovozpracující závody, kde
kvalita svarů musela být zvlášť dobrá.
Jeden z nejvýznamnějších objevů této doby byl tak zvaný
proces Innershield, zavedený společností Lincoln Electric v r.
1958 pro sváření oceli. Před tím, se u procesů s vlastní
ochranou, získávaly ochranné plyny chemickým rozložením
opláštění elektrod. Člověk byl schopen si představit
možnosti mechanizace práce s opláštěnou elektrodou, kdyby
tato byla podávána do oblouku ze svitku drátu nepřetržitě.
Opláštění takové elektrody by ale při navíjení na cívku
praskalo a také nebyl znám žádný praktický způsob jak
přivádět el. proud k opláštěné kontinuálně podávané
elektrodě. Elektrody s vlastní ochrannou atmosférou se tedy
pro automatický a poloautomatický provoz nedaly použít.
Způsob sváření Innershield, o kterém se mluví jako o
procesu sváření el. obloukem s tavidlem v jádru elektrody,
vyřešil tento problém vložením tavidla a ochranného
materiálu dovnitř trubičkové elektrody. Výsledkem byla
elektroda s vlastní ochrannou atmosférou, která se dala
navinout na cívku a použít u automatického nebo
poloautomatického vybavení. Některé způsoby sváření
používající kysličník uhličitý jako ochranný plyn ,
začaly také v té době používat trubičkové elektrody.
Princip trubičkové elektrody obsahující nutné provozní
přísady, byl použit již před rokem 1958, ale byl omezen jen
na určité druhy práce.
V r. 1961 Lincoln Electric zavedla elektrodu Innershield,
nanášející velké množství kovu. Tyto elektrody, tzv.
elektrody s rychlým odtavením, se hodně používají u
poloautomatického způsobu sváření. Protože tepelný
příkon u elektrod s rychlým odtavením byl značně nižší
než vyžadovaly starší typy elektrod, držáky automatického
podávání drátu, neboli svářecí pistole, pro tento účel
vyvinuté, nevyžadovaly chlazení vodou, byly lehké a dobře se
s nimi pracovalo. Tato elektroda vytvářela svary odolné proti
tvoření trhlin a byla nenáročná na slícování svářených
kusů.
Když byla tato elektroda s rychlým odtavením použita poprvé,
používala se jen na jednovrstvé svary prováděné v poloze
shora vodorovně a v poloze horizontální. V r. 1962 se
elektrody s rychlým odtavením již používaly ke sváření
vícevrstvých svarů. Silné plechy se tak daly svářet při
vysokém množství naneseného kovu. V r. 1967 byla zavedena
elektroda pro sváření ve všech polohách,což značně
rozšířilo použití tohoto způsobu sváření. The American
Welding Society vyhotovila specifikaci trubičkových elektrod.
Tato specifikace zahrnuje elektrody s vlastní ochrannou
atmosférou a elektrody vyžadující ochranu plynem.
Protože svařování obloukem dosáhlo kolem r. 1960 vysokého
stupně rozvoje, výzkumný proces se posunul na jiné pole. Že
se dají provádět spolehlivé svary bylo nepopiratelné, ale
potíž byla v určení,zda svar provedený v dílně nebo na
montáži, vyhovuje metalurgicky pro konkrétní aplikaci.
Značná pozornost byla tedy zaměřena na nedestruktivní
zkoušení materiálu, zejména ultrazvukem, rentgenováním,
penetrační barvící technikou, magnetickými částicemi a
pod.
Výzkumní pracovníci také vyvinuli značné úsilí,
zaměřené na objevení jiných metod spojování kovů, jako je
sváření laserem a sváření elektronovým paprskem. V těchto
případech se sice používá elektřina, ale nepoužívá se
el. oblouk. Ačkoliv tyto nové procesy vytvářejí svary,
které před tím nebyly možné, jejich použití je omezeno na
poměrně úzkou oblast.
Obloukové sváření je stále primární způsob spojování
kovů. Záblesky, kouř a jiskry, které vycházely z evropských
laboratoří, vytvořily jeden z nejdůležitějších procesů
moderní historie.
CZ WELD s.r.o., Medlešice č.139, 538 31 Medlešice, tel./fax: 466 303 210 info@czweld.cz, http://www.czweld.cz |